zaterdag 30 juni 2012

Honingkoek, Peperkoek of Zoetekoek


Peperkoek zelf maken

Af en toe missen we dan toch eens één van die lekkere Belgische of Nederlandse producten. Stiekem hopen we dat we het dan toch eens in de Aldi tegenkomen zoals de speculoos die we er onlangs aantroffen, heerlijk was dat. Maar de honingkoekpeperkoek of zoals wij het op zijn Vlaams zeggen "zoetekoek" is enkel aan de kust hier in Spanje te verkrijgen in de Hollandse Spar winkels. Nu komen wij niet zoveel aan de kust, dus besloot ik om deze lekkernij maar zelf te bereiden. Dankzij een recept die ik van mijn zus kreeg kunnen we nu lekker smullen van onze zelfgemaakte honingkoek.

Ingredienten voor Honingkoek, Peperkoek of Zoetekoek

  • 200 gram volkoren bloem (ik heb spelt bloem gebruikt)
  • 200 ml melk
  • 125 gram bruine suiker (ik heb rietsuiker gebruikt)
  • 2 eierdooiers
  • halve theelepel anijspoeder
  • 3/4 theelepel koekkruiden
  • half pakje bakpoeder
  • 5 eetlepels honing
  • vetstof om de vorm in te vetten

Bereiding voor de Honingkoek, Peperkoek of Zoetekoek

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden C
  2. Neem een grote mengkom en doe er de bloem, bruine suiker, bakpoeder en de kruiden bij en meng alles goed onder elkaar.
  3. Warm de melk een klein beetje op en doe er de eierdooiers daarna bij en klop dit even op.
  4. Doe nu de honing bij de bloem en giet beetje bij beetje het melk/eierdooier mengsel erbij en roer goed om zodat er zich geen klonters vormen.
  5. Vet een bakvorm of stenen kom in en giet het honingkoek mengsel hierin.
  6. Bak ongeveer een uurtje in de oven en prik even met een breinaald om te kijken of de honingkoek al gaar is. Zo niet, bak dan nog even langer.
  7. Daarna genieten van de geur die deze zoetekoek verspreidt in je huis en smullen maar!

De peperkoek staat nu nog even af te koelen maar van zodra het kan gaan we genieten van een snede met lekkere boter er op. Leve de recepten en dank aan mijn zus voor de geleverde koekkruiden en recept. Yummie!!!!

2 opmerkingen:

rozemie zei

Die ziet er heerlijk uit ! Ik maak het ook graag zelf, want dat smaakt toch nog altijd beter dan de zoetekoek uit de winkel. En ik gebruik royaal 'zeem' (honing) en bestrooi met parelsuiker, een overdaad aan zoet misschien, maar het is z'n naam dan ook waard ! bij mijn oma kreeg ik altijd een sneetje voor ontbijt, belegd met ijskoude verse boter. mmmmmm......
Groetjes uit vlaanderen, Rozemie

Unknown zei

peperkoek is niet zo mijn ding, maar een stukje van die zelf gemaakte zou ik wel eens willen proeven! ;-)