woensdag 20 juni 2012

Vegetarisch - Hoe zelf Seitan maken?


Afgewerkte Seitan

Er zijn wel enige video's die je kunt bekijken op youtube over hoe je zelf seitan kan maken, maar ik zie het liever voor mijn ogen aangezien ik een fotografisch geheugen heb, dan kan je tenminste je vragen stellen wanneer die in je opkomen. Onlangs was ik dan ook met iemand aan de praat geraakt over vegetarische voeding, bleek dat deze persoon ook zelf haar seitan maakte. Ik heb haar dan ook bekogeld met vragen en heb het dan toch aangedurfd om het om mijn eentje te wagen.

Stap voor stap fotoreeks op Flikr

Ingredienten voor het maken van Seitan
maak eerst een deeg voor brood
  • 500 gram bloem om brood te bakken (ik heb de bloem uit de Liddl gebruikt en die werkt uitstekend)
  • 300 gram vloeistof (water + soya saus tesamen)
  • halve theelepel zout
Na enige spoelbeurten
Bereiding van de Seitan

  1. Maak een deeg van de bloem, zout en de vloeistof zoals je een brood bakt.
  2. Kneed het deeg totdat het niet meer kleeft aan je werkoppervlak en maak er een bolletje van.
  3. Zet het deeg een 5 tal minuten weg onder een handdoek.
  4. Neem een grote kookpot en doe het deeg hierin.
  5. Nu zal je het deeg moeten kneden onder water, afwisselend koud en warm tot het water helder is.
  6. Dit neemt ongeveer 45 minuten in beslag. Zo gaat al het zetmeel uit het brood en blijven de gluten over. Het deegmassa zal krimpen tot ongeveer de helft of zelfs nog iets minder.
  7. Eenmaal het water helder is, zet dan een pan met water en kruiden op, je kunt er altijd ook nog soya saus aan toevoegen voor extra smaak. Ik heb Indische kruiden gebruikt omdat ik morgen een curry schotel wil klaarmaken.
  8. Voeg de seitan eraan toe wanneer het water kookt en zorg ervoor dat deze helemaal bedekt is met water.
  9. Laat ongeveer 45 minuten op een zacht vuurtje pruttelen met het deksel op de kookpan.
  10. Laat de seitan afkoelen en daarna is hij klaar voor gebruik. Je kunt de seitan ongeveer een week bewaren in de koelkast of je kan een deel invriezen voor later gebruik.
Na een half uurtje kneden ziet de seitan er zo uit
Na 45 minuten is de seitan klaar om gekookt te worden
Zorg er wel voor dat het deeg niet uit elkaar valt, wat bij mij wel is gebeurd. Ik had dan ook 1 kg bloem gebruikt en dit is echt wel teveel voor mijn kleine handjes. Dus ik raad aan om slechts een halve kg bloem te gebruiken en wanneer je dit echt heel goed onder de knie hebt, dan pas kun je je wagen aan meer bloem. Ik was wel heel tevreden dat ik nu zelf mijn eigen Seitan kan maken. Scheelt weer een stuk in mijn vegetarische rekening ;-)

Geen opmerkingen: